هیئت فرهنگی مذهبی رهروان ولایت

پایگاه شهید اشرفی اصفهانی فهرج

هیئت فرهنگی مذهبی رهروان ولایت

پایگاه شهید اشرفی اصفهانی فهرج

هیئت فرهنگی مذهبی رهروان ولایت

هیئت فرهنگی مذهبی رهروان ولایت از تاریخ نهم دی ماه 1394 در روستای فهرج استان یزد شروع به فعالیت کرد و موفق شد در سال 95 دوازده جلسه فرهنگی مذهبی و ... را برنامه ریزی و عمل نماید.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

همه چیز در مورد ماه رمضان (96)

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۱۱ ب.ظ


ماه رمضان

http://www.3neshaneh.com/files/1394/03/24/art/-------yasgroup-ir-29.jpg

رمضان


رمضان در دین مبین اسلام یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری، رخ می‌دهد.

ماه رمضان نود و شش 29 روز است، کتاب قرآن کریم در این ماه بر پیامبر اسلام (ص) فرود آمده‌ است، در قرآن مستقیماً آمده است که کسانیکه ایمان آورده اند در این ماه روزه بگیرند.

 

واژهٔ رمضان

رمضان واژه‌ای عربی است که از سه حرف اصلی «الرم‌ض» ساخته‌شده‌است.

الرمض به معنای گرمای شدید، زمین سوزان، کوتاه‌بودن و جیره‌است.

 

بزرگی رمضان

این ماه به عنوان خجسته‌ترین و... بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود.

از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود.

حدیثی نیز در این زمینه از پیامبر اسلام (ص) نقل شده‌ است:

“ماه رجب ماه خدا، ماه شعبان ماه من و اهل بیتم و ماه رمضان ماه مسلمانان است”

شب قدر (قرآن در آن شب بر پیامبر اسلام نازل شده است) نیز بنابر روایات در یکی از ۳ شب نوزدهم، بیست‌ویکم یا بیست‌وسوم این ماه واقع شده است. رمضان با شروع ماه شوال پایان می‌پذیرد.

در روز اول شوال نیز عید فطر برای جشن یک ماه روزه‌داری مسلمانان برپا می‌شود.

 

پرهیزهای رمضان ( شهر رمضان 2017 )

  • روزه : مهمترین پرهیز این ماه روزه است. روزه داران قبل از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند و سعی می کنند با کنترل خواسته‌های خود تزکیه نفس را تمرین و ملکه کنند. به جز خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی، دروغ گفتن در مورد پیامبر اسلام، فروبردن سر در آب، و رسیدن دود و غبار غلیظ به حلق نیز باعث باطل شدن روزه می‌شود.

 

  • ختم قرآن : برخی از مسلمانان مقید هستند که در این ماه یک دوره قرآن را از اول تا آخر تلاوت نمایند.

روایات در باب ثواب قرائت قرآن در این ماه :

– روایت اول :

در کتاب بحارالانوار از امام جعفر صادق (ع) از پیامبر اسلام (ص) روایت آمده است که:

«ماه رمضان ماه خدای عزوجل می باشد، و آن ماهی است که خداوند کارهای نیک را در آن دو چندان کند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه برکت، و ماه انابه و بازگشت، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادی از آتش دوزخ، و کامیاب شدن به بهشت است . هان که در این ماه از هر حرامی خودداری کنید، و تلاوت قرآن را زیاد کنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌های دیگر باشد، چرا که برای این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برتری بر دیگر ماه‎ها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.»

– روایت دوم :

و از امام رضا (ع) روایت آمده است:

«نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدیها در آن آمرزیده است ، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه در روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده‌اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک می کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گام‌ها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد.

و کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند در روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد، و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد، و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند.

ماه رمضان ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است ، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود؟ از خدا بخواهید در این ماه روزه‌تان را بپذیرد، و آخرین سال عمر شما قرار ندهد، و توفیق اطاعت خود را به شما دهد، و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که براستی خداوند بهترین کسی است که از او درخواست کنند.»

– روایت سوم :

شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار و امالی به سندش از امام جعفر صادق (ع) روایت کرده نموده که: «هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.»

– روایت چهارم :

و از مجالس شیخ از امام جعفر صادق (ع) روایت شده که گفته است:

«براستی که در کتاب خدا ماهها نزد خدا دوازده ماه است . روزی که خداوند آسمانها و زمین را آفرید، پس نور و روشنی ماهها ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در شب اول ماه رمضان نازل گشته، پس با قرآن از این ماه استقبال کن .»

 

رمضان در قرآن

شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدیً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.«سوره بقره آیه ۱۸۵»

ترجمه فارسی آیه:

ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. «و قرآن کتابی است که» هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد «این قضای روزه» برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید وخدارا بر اینکه شما را هدایت کرده، به بزرگی یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.

تفاوت رمضان با دیگر ماه ها

به گفته پیامبر اسلام (ص) خواندن یک آیه از قرآن در این ماه مانند یک ختم قرآن است.

به گفته امام علی(ع) خواب روزه دار عبادت است، سکوتش تسبیح است، دعایش پذیرفته و عملش دوبرابر است.

همینطور در اسلام از رمضان با عنوان «ماه خدا» یاد شده است.

از دیگر مزایای این ماه نسبت به ماه های دیگر این است که پیامبر اسلام گفته است که در این ماه درهای جهنم به روی مردم بسته و درهای بهشت باز می شود. همینطور در روایاتی آمده است که در این ماه شیطان در عرش خداوند زندانیست و در روایاتی آمده است که در زنجیر گرفتار شده است. یکی از دلایل دیگری که این ماه را بهبود بخشیده است نسبت به دیگر ماه ها نزول قرآن در این ماه است.

همچنین لازم به ذکر است که امام علی (ع) در این ماه به شهادت رسیده است.


منبع :اسمونی دات کام

نظرات (۱)

  • هزینه لیزر موهای زائد
  • بهترین مرکز پوست و زیبایی در رشت ارائه دهنده ی تمامی خدمات پوستی
    لطفابه سایت دکتر جعفری در زیر مراجعه نمایید

    href="http://orchidrasht.com"

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی